Трябва ли да следваме парите на световното първенство в Русия?

triabva-li-da-sledvame-parite-na-svetovnoto-parvenstvo
Трябва ли да следвате парите когато правите вашите залози на световното първенство в Русия 2018 и къде може да очакваме изненади?

Да следвате ли парите когато правите залози на световното първенство в Русия 2018?

Ако търсите залог за победител на световното първенство в Русия през тази година, финансовите анализатори  са измислили невероятна гама от модели и алгоритми, които да ви помогнат да изберете. Но има много уроци, които да научим от Мондиала, вместо просто да следваме парите на световното първенство в Русия.

Анализите показват, че парите помагат да си купим успех. Германия е най-високо класираната страна в класацията на ФИФА на базата на минали резултати, а Бразилия е на второ място. Но тези гиганти имат едва четвъртия и третия най-скъп отбор ако говорим за пари на световното първенство в Русия.

Разликата в класирането на отборите в ранглистата на ФИФА и класацията за цената на отбора може да бъде считана за мярка за “стойността на парите” на световното първенство в Русия.

На тази основа, Перу предлага най-добра “стойност на парите”. Отборът струва само 37 милиона евро (това е по-малко от 86 индивидуални играчи на Мондиал 2018) и на 30-то място от 32 участника. В същото време, Перу е на 11 място в ранглистата на ФИФА, което е 19 места по-нагоре. Никой друг отбор няма такова несъответствие. Следващият най-близък е Швейцария с отбор струващ 218 милиона евро, класиран 16-ти по цена и 6-ти според ФИФА – 10 места разлика.

Най-добра “стойност на парите” на световното първенство в Русия

Икономистите на ING в Германия изчислиха “стойностите за парите” на всеки от отборите спрямо ранглистата на ФИФА и цената на всеки отбор представяйки я в размерите на кръговете в графиката по-долу. Това предполага, че ако търсите изненади, помислете дали да не гледате мачовете от световното първенство в Русия между тези отбори.

Стойност на парите на световното първенство в Русия

В тези данни има скрита история. Световното първенство в Русия е проектирано като турнир. Отборите вероятно ще се срещнат един срещу друг само веднъж. Загубата, на който и да е мач може да постави отбора в неблагоприятно положение. А след първоначалната групова фаза загубата ще означава напускане на състезанието. Няма вариант за втори шанс. Този регламент няма нищо общо с дългите футболни сезони, които са в полза на добре финансираните, големи отбори.

Вероятностите (и до известна степен прогнозите) са най-точни, когато събитието или мача се повтарят много пъти. Турнири като световното първенство могат да бъдат различни. Те до голяма степен изключват многократни опити и поради това изискват различен подход към състезанието.

Икономистите са взели предвид това и са разработили начин на мислене за пазарите базиран на турнирната теория и на подхода “победителят печели всичко”. Спортните турнири помагат на икономистите да разказват по-интересни истории, защото понякога могат да покажат своите идеи по по-разбираем начин.

Стимули и правила

Икономистите обичат спорта. Книгата на Норберт Харинг и Олаф Сторбек “Economics 2.0”, от  2009 година, съдържа глава на име: “Спортистът като морско свинче или защо икономистите обичат спорта”. Авторите обясняват, че правилата на спортните игри са добре дефинирани, целите са ясни и е събирано голямо количество данни. Тази комбинация позволява на икономистите да проучат как промените в правилата засягат начина, по който хората се държат.

Книгата е една от първите, която обобщава проучвания, вариращи от футбол, тенис и крикет до американски футбол. Тя показва как промените в правилата водят до промени в поведението на играчите. Оттогава насам много други са последвали този пример, отваряйки пътя за актуализирани проучвания след всеки голям турнир.

Икономистите мразят да прогнозират

Колкото и икономистите да харесват спорта, те често признават ограниченията си в разбирането му. Големите спортни събития като световното първенство на ФИФА често карат икономистите да прогнозират вероятните победители. Те правят това отчасти защото е забавно и тези прогнози не са предназначени да бъдат взимани на сериозно.

Има широко разпространено, но неправилно мнение, че прогнозирането е това, което икономистите правят. За много икономисти това е разочароващо, защото обърква две неща.

  • Първо, прогнозите е най-добре да се считат за вероятни, а не за определени резултати. Това често се прави от прогнозиращите не само икономически събития, но и социални и политически въпроси. Все пак хората често предпочитат да се съсредоточат върху една цифра в прогнозата, вместо да разгледат какво стои зад нея. Възможните обрати и завои, които водят до тази фигура, се игнорират.
  • Второ, извънредното внимание, отделено на прогнозите, особено на финансовите пазари, отклонява вниманието от голямото разнообразие от теми, обхванати от икономистите. В Twitter хаштага #WhatEconomistsDo се използва, за да може хората да знаят за голямото разнообразие от теми, които икономистите покриват.

Малцина, които гледат световното първенство в Русия през следващия месец ще прекарват много време в анализирането на мачовете по начина, по който икономистите могат. И вероятно те ще се наслаждават много повече на сблъсъците.

Прогнози за световното първенство в Русия на UBS

Анализаторите от швейцарската UBS са използвали икономически инструменти, за да предвидят, че Германия ще спечели световното първенство по футбол в Русия. Техният модел предполага, че Германия има 24% шанс да защити титлата си. Последният световен шампион е следван от Бразилия и Испания със съответно 19,8% и 16,1% вероятност да спечелят. Междувременно, Англия има 8,5% шанс за трофея, което изненадващо ги поставя като четвъртият най-вероятен отбор да си тръгне с трофея от Русия.

Германия ще спечели световното първенство в Русия

В същото време от американската инвестиционна банка Goldman Sachs предвиждат, че Бразилия ще спечели титлата от световното първенство в Русия.

Кой ще спечели от световното първенство в Русия?

Световната купа по футбол през 2018 година, на която Русия ще е домакин, ще има краткотраен ефект върху руската икономика, заявиха от рейтинговата агенция Moody’s. Най-голямата страна ще бъде домакин на най-големия футболен турнир в света от 14 юни до 15 юли в 11 града в европейската част на страната, като е похарчила милиарди долари за подготовка.

“Виждаме много ограничено икономическо въздействие на национално ниво предвид ограничената продължителност на Световната купа и много големия размер на икономиката на страната”, казаха от Moody’s.

Мнението на Moody’s е в разрез с оценката на бившия вицепремиер Аркади Дворкович. През миналия месец, той заяви, че икономическият растеж на Русия се дължи до голяма степен на инвестициите, генерирани от подготовката за световното първенство.

Как да заложим на световното първенство в Русия като използваме финансовите пазари?

Според информация на британското издание The Telegraph, разходите за официален партньор на ФИФА са между 25 и 50 милиона долара годишно, както и между 10 и 25 милиона долара за основен спонсор на световно първенство.

В момента са налице седем партньора на ФИФА за световното първенство в Русия по футбол през 2018 година и в Катар през 2022 година. Сред тях са Adidas, Coca-Cola, Visa, Hyundai/ Kia, Wanda, Gazprom и Qatar Airways. Междувременно компании като Budweiser,McDonald’s и Vivo са официални спонсори на световното първенство в Русия през тази година.

Основният мотив на федерацията ФИФА е много прост: „Световното първенство е най-ефективната международна маркетингова платформа, която дава възможност да се достигнат милиони потребители в над 200 страни по света”.

Инвеститорите и анализаторите вече са взели предвид потенциалните ползи за пивоварните, търговците на дребно и рекламодателите. И така, какви възможности остават?

За компаниите за залагания и заведения, резултатите от мачовете от продължаващия един месец турнир вероятно ще окажат известно влияние върху финансовото им представяне. Докато букмейкърите биха се възползвали от поредица от вълнуващи и завързани мачове, то прекалено много победи за любими отбори като Бразилия и Германия ще ги принуди да изплатят сериозни печалби.

Колкото по-дълго Англия остане в турнира, толкова по-добре ще е за британските букмейкъри. Ако Австралия изненада, очаквайте тласък за местните пицарии Domino’s. И доставчикa на екипите за печелившия отбор вероятно също ще се възползва.

Компаниите предлагащи пряко предаване онлайн, онлайн залагания, храни и напитки и спортна екипировка могат да бъдат засегнати от развитието на световното първенство в Русия. В тях влизат гиганти като Twitter, William Hill, Adidas, Nike, Puma, Heineken, Carlsberg, Domino’s и много други.

Вижте тук акциите на кои компании могат да бъдат повлияни от развитието на световното първенство в Русия и какво точно въздействие може да има то върху печалбите им.

Какъв ще е ефектът от световното първенство в Русия за финансовите пазари?

Трейдърите, както и много други, се разсейват, когато големите мачове от световната купа по футбол идват в средата на работното време. Обемът на търговията на големите финансови пазари падна по време на Световната купа през 2014, според данните на Thomson Reuters. Тази година два мача от груповата фаза започват в 15:00 часа и 18:00 часа ,в средата на американската търговска сесия. Някои сектори и компании предлагат чудесни възможности за търговия.

Не се срамувайте да превключвате един от финансовите телевизионните екрани към спортен канал по време на световното първенство в Русия. Има вероятност колегите от цял свят да правят същото. Поне това се случи по време на последните два турнира, според сведенията на Thomson Reuters.

Освен че губят от съня си, азиатските трейдъри, които трябва да стоят през нощта, за да наблюдават мачовете, също могат да загубят бизнеса си. Очаква се обемът на търговията и волатилността да се понижат през следващия месец.

Хората гледат първенството и забравят да търгуват, въпреки че Световното първенство може да предложи някои от най-добрите възможности!

About Борис Петров 449 Articles
Борис Петров e финансов анализатор, собственик и създател на FXTrading.bg, който търгува активно на финансовите пазари от 2013 година. В началото започва с Форекс пазара, след което се насочва към инвестиции в акции и суровини. През 2016 година Борис създава сайта fxtrading.bg, а от 2018 работи като финансов анализатор за международен инвестиционен посредник. Освен това, Борис има солиден опит в създаването на обучителни материали относно анализа на финансови инструменти.

Коментирайте първи

Оставете коментар

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.