“Продай през май и бягай” или купи “летни акции”?

"Продай през май и бягай" или купи "летни акции"?

Дойде ли месец май много инвеститори се сещат за старата пазарна поговорка, която гласи: “Продай през май и бягай”. Това е една от най-известните сезонни сделки и гласи, че фондовият пазар се представя по-слабо в периода май-октомври, отколкото през останалата част на годината.

Сега ще видим дали това наистина е така и дали има акции, които може да са добра инвестиция за лятото въпреки тази сезонност.

“Продай през май и бягай “

Нека първо разгледаме сезонността на фондовите пазари като разделим годината на две полугодия – от май до октомври и от ноември до април.

S&P 500

Да започнем с американския пазар. За целта ще разгледаме годишния сезонен модел на индекса S&P 500 като започнем от първия ден, в който индекса е съставен от 500 компании – 4 март 1957 година.

На следващото изображение ще откриете сезонната графика на широкия американски бенчмарк за периода 1 май – 31 октомври:

Сезонна графика на S&P 500 за периода май - октомври
Източник: Seasonax

Ето и цифрите:

  • Средна доходност от 0,84%, което отговаря на 1,69% годишна доходност.
  • 42 печалби и 24 загуби (63,64% успешни дълги позиции).
  • Максимална печалба от 20,87% при максимална загуба от 31,26%.
  • Средна печалба при покачване от 6,63% и средна загуба при спад от 8,54%.

Да видим и представянето на S&P 500 през другите 6 месеца на годината 1 ноември – 30 април:

Сезонна графика на S&P 500 за ноември - април
Източник: Seasonax
  • Средна доходност от 5,81%, което отговаря на годишна възвръщаемост от 12,12%.
  • 47 печалби при 18 загуби (72,31% успешни дълги позиции).
  • Средна печалба от 10,95% при средна загуба от 6,51%.
  • Максимална печалба от 26,31% при максимална загуба от 16,14%.

Следователно спокойно можем да заключим, че поговорката “продай през май и бягай” важи при S&P 500.

DAX 40

Да се преместим от другата страна на Атлантика и да проверим как изглежда ситуацията на фондовия пазар в най-голямата европейска икономика – Германия.

Графиката на DAX 40 за периода 1 май – 31 октомври е от началото на съществуването на DAX -1 юли 1988 година:

Сезонна графика на DAX 40 за периода май - октомври
Източник: Seasonax

Да видим цифрите:

  • Средна доходност от -0,82, което отговаря на годишна възвръщаемост от -1,65%
  • 21 печалби при 13 загуби (61,76% успешни дълги позиции)
  • Средна печалба от 9,65% при средна загуба от 15,67%.
  • Максимална печалба от 26,75% при максимална загуба от 36,49%.

Ето и как се представя немския бенчмарк в периода 1 ноември – 30 април:

Сезонна графика на DAX за периода ноември - април
Източник: Seasonax
  • Средна доходност от 8,46%, което отговаря на годишна възвръщаемост от 17,86%
  • 25 печалби при 9 загуби (73,53% успешни дълги позиции)
  • Средна печалба от 15,45% при средна загуба от 8,83%.
  • Максимална печалба от 36,76% при максимална загуба от 16,20%.

Следователно можем да отбележим 2:0 за “продай през май и бягай”.

Nikkei 225

Да разгледаме и японския бенчмарк – Nikkei 255 и да видим дали и той ще потвърди тенденцията, която виждаме при S&P 500 и DAX 40.

Данните, с които разполагам са от 1967 година, което напълно достатъчно, за да видим дали има някаква сезонна зависимост. Ето и графиката за периода 1 май – 31 октомври:

Сезонна графика на Nikkei 225 за периода 1 май - 31 октомври
Източник: Seasonax
  • Средна доходност от -1,14%, което отговаря на годишна възвръщаемост от -2,26%
  • 28 печалби при 27 загуби (50,91% успешни дълги позиции)
  • Средна печалба от 8,62% при средна загуба от 10.33%.
  • Максимална печалба от 35,33% при максимална загуба от 37,70%

Но да разгледаме и представянето на Nikkei 225 през останалата част на годината, за да направим сравнение:

Сезонна графика на Nikkei 225 за периода ноември - април
Източник: Seasonax

Ето и цифрите за този период:

  • Средна доходност от 6,47%, което отговаря на годишна възвръщаемост от 13,54%
  • 40 печалби при 15 загуби (72,73% успешни дълги позиции)
  • Средна печалба от 13,46% при средна загуба от 10.13%.
  • Максимална печалба от 54,92% при максимална загуба от 30,56%

И така регистрираме 3 от 3 за продай през май и бягай, което си е доста убедително доказателство, че старото правило продължава да работи.

В същото време, дали наистина трябва да излизаме изцяло от пазара през лятото и есента и да се върнем чак през ноември или има и някои акции, които могат да се представят силно и през лятото?

Има ли “летни акции”?

Както знаем всяко правило си има изключение и на фондовия пазар винаги могат да бъдат открити скрити скъпоценни акции, а в някои случаи дори цели индустрии. Да разгледаме някои от потенциалните кандидати да бъдат наречени “летни акции”.

PepsiCo

С настъпването на лятото търсенето на прохладни освежаващи напитки се увеличава. И един от най-сериозните представители на газираните напитки определено е PepsiCo. PepsiCo изглежда е една от компаниите, чиято цена на акциите започва да се нагорещява с по-топлото време.

Сезонна графика на PepsiCo
Източник: Seasonax

От графиката по-горе ясно се вижда, че периодът от края на март до края на юли през последните 10 години е бил доста благоприятни месеци за тази газирана акция.

PepsiCo все още постига положителен резултат през всяка една година от 2012 г. насам – вижте възвръщаемостта на модела на графиката по-горе.

Дори през последните 2 години PepsiCo се представи на ниво, въпреки че социалните събирания и груповите дейности бяха ограничени поради пандемията от Коронавирус.

Още “летни акции” и много други актуални анализи можете да откриете в нашия Patreon!

About Борис Петров 449 Articles
Борис Петров e финансов анализатор, собственик и създател на FXTrading.bg, който търгува активно на финансовите пазари от 2013 година. В началото започва с Форекс пазара, след което се насочва към инвестиции в акции и суровини. През 2016 година Борис създава сайта fxtrading.bg, а от 2018 работи като финансов анализатор за международен инвестиционен посредник. Освен това, Борис има солиден опит в създаването на обучителни материали относно анализа на финансови инструменти.

Коментирайте първи

Оставете коментар

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.