Коледно рали на пазарите на акции: Мит или реалност?

Сезонните фактори и финансовите пазари винаги са вървели ръка за ръка. Ето защо дори празниците могат да оставят своя отпечатък на пазарите.

И когато говорим за празници, то определено трябва да започнем с Коледа. Празник, който освен религиозната си същност, често е свързван с много покупки, подаръци и екскурзии, а всичко това са огромни разходи. А както знаете – разходите за един са приходи за друг.

Сега ще разгледаме различни фундаментални фактори, които могат да имат сериозен ефект върху цените на акции по време на Коледните и Новогодишни празници.

Какво е коледно рали?

Ралито на фондовите пазари в края на година или наречено още Коледно рали отразява тенденцията цените на акциите да се насочат нагоре в последните 5 търговски дни на декември и първите два на януари.

Въпреки че миналото представяне никога не е гаранция за бъдещи резултати, данните показват, че покачванията през това време на годината се случват по-често, отколкото не.

Ето и кратка история на изследването на този пазарен феномен:

  • През далечната 1942 година от С.Б. Уачтъл изследва представянето на фондовия пазар в края на годината и представя своя анализ в “Journal of the Business”.
  • През 1972 година Йел Хирш осъществява най-популярната версия Коледното рали и публикува своите анализи в “Stock Traders Alamanac”

Някои смятат, че Коледното рали по-скоро е маркетингов трик на инвестиционните компании с цел да привлекат повече клиенти около празниците. Въпреки това има няколко обяснения за образуването на Коледното рали и сега ще ги разгледаме.

Какви са причините за Коледното рали?

Една от най-често цитираните причини за образуването на този пазарен феномен е, че големите институционални инвеститори поддържат пазарите в края на годината, за да могат да се похвалят с по-добри резултати и фонд мениджърите да получат по-големи бонуси.

Това изглежда като едно наистина резонно обяснение, тъй като по-ниската ликвидност около празниците, може да позволи на големите инвеститори по-лесно да движат пазара в желаната от тях посока.

Въпреки това, макар и по-малко очевидни, психологическите причини вероятно са още по-важен фактор. Те включват факта, че повечето хора са склонни да правят рабалансиране в края на годината и да се позиционират за новата година.

Освен това има статистически значим празничен ефект, при който очевидно има тенденция на покачване на фондовия пазар и преди други празници. Това е причина, с която всички можем да се обвържем, тъй като коледното пазаруване и доброто настроение изглежда се преливат и на фондовия пазар.

Други причини, които съм срещал като обяснение на феномена Коледно рали са:

  • Почивните дни водят по присъствието на по-малко от т.нар. къси продавачи и роботите, които инициират дълги позиции успяват лесно да повишат цените.
  • Инвестирането на коледните бонуси, които са заработили инвеститорите.

Независимо каква е причината този седемдневен търговски период е вторият най-добър в годината за акциите, според инвестиционната банка JP Morgan.

Интересното е, че положителната възвръщаемост през този период често е последвана от силно представяне през януари, а отрицателната възвръщаемост през празничния период често е последвана от по-слабо представяне през първия месец на годината.

Освен това годините с Коледно рали са последвани от средна годишна възвръщаемост от 9,7% на S&P 500, в сравнение със средна печалба от 9% през всички години, според CFRA Research.

Как се държат пазарите по време на Коледното рали?

За да се потвърди наличието на Коледното рали и да разберете какво може да очаквате от пазарите в този период, ще се върнем далеч назад в историята и ще анализираме сезонна графика на Dow Jones Industrial Average за последните 124 години:

Сезонна графика на Dow Jones Industrial Avergae за последните 124 години
Източник: Seasonax

На графиката (между двете черни хоризонтални линии) е очертан периода 15 декември – 9 януари. Ясно се вижда, че Коледното рали може да започва дори по-рано и да приключва малко по-късно, отколкото се смята по принцип.

Още по-удивителното е, че Коледното рали генерира:

  • Средна възвръщаемост от 2,34%, което отговаря на годишна възвръщаемост от 40,98%.
  • 96 печеливши сделки, спрямо 28 губещи (над 77% успеваемост)
  • Максимална печалба от 21,58% при максимална загуба от 6,43%

Трябва да добавим, че Коледното рали на Dow Jones Industrial Average се е случило в 12 от последните 13 години, както и в последните 5 поред.

Да видим сега дали може да открием този феномен може и при други борсови индекси.

На следващото изображение ще откриете сезонната графика на S&P 500 за последните 64 години т.е. откакто S&P 500 включва в състава си 500-те най-големи компании в САЩ.

Сезонна графика на S&P 500 за 64 години
Източник: Seasonax

Вижда се, че и S&P 500 се представя силно в този период. Ето и малко цифри:

  • Средна възвръщаемост от 1,65%, което отговаря на годишна възвръщаемост от 26,93%
  • 46 печеливши сделки спрямо 17 губещи (над 73% успеваемост)
  • Максимална печалба от 8,69% при максимална загуба от 5,86%

Да обърнем внимание и на технологичния индекс Nasdaq 100 като графиката е за цялото съществуване на индекса, който е създаден през 1985 година:

Диверсификация на портфейл - предимства и недостатъци
Източник: Seasonax

Ето и цифрите:

  • Средна възвръщаемост от 3,16%, което отговаря на годишна възвръщаемост от 57,53%
  • 27 печеливши сделки спрямо 8 губещи (над 77% успеваемост)
  • Максимална печалба от 20,22% при максимална загуба от 9,34%

Подобни сезонни модели около Коледа се наблюдават и при европейски индекси като немския DAX 40 и френския CAC 40 със съответно 2,71% и 2,22% възвръщаемост за периода 15 декември – 9 януари.

Така, спокойно можем да кажем, че Коледното рали на пазарите на акции съществува и една наистина силна сезонна тенденция. А някои от изброените статистики за борсовите индекси могат да убедят дори най-големите скептици да се опитат да се възползват от потенциалните коледни подаръци на пазарите.

Открийте още интересни статии:

About Борис Петров 453 Articles
Борис Петров e финансов анализатор, собственик и създател на FXTrading.bg, който търгува активно на финансовите пазари от 2013 година. В началото започва с Форекс пазара, след което се насочва към инвестиции в акции и суровини. През 2016 година Борис създава сайта fxtrading.bg, а от 2018 работи като финансов анализатор за международен инвестиционен посредник. Освен това, Борис има солиден опит в създаването на обучителни материали относно анализа на финансови инструменти.

Коментирайте първи

Оставете коментар

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.